Ofte stilte spørsmål

Velkommen til vår FAQ-seksjon! Her finner du svar på de vanligste spørsmålene vi mottar fra våre kunder. Vi har delt opp spørsmålene i ulike kategorier for å gjøre det enklere for deg å finne den informasjonen du trenger. Hvis du ikke finner svar på ditt spørsmål her, er du alltid velkommen til å kontakte oss direkte.

Får ikke opp «Nytt oppdrag»-bildet

Hvis «Nytt oppdrag»-bildet ikke dukker opp, kan det være én av følgende årsaker:

WebView2 er ikke installert (er en del av Microsoft Edge, men ikke alltid installert) 
Last ned
Microsoft Edge WebView2 Runtime herifra:  https://developer.microsoft.com/nb-no/microsoft-edge/webview2/consumer?form=MA13LH

eller

DBS har tilgang til Temp-område
Er normalt plassert her: 
C:/Users (evt. Brukere)/<Brukernavn>/Appdata (skjult mappe)/Local/Temp

Problemer med installasjon

Problemer med installasjon av DBS ?

Du må installere programfilen for å få opp DBS. Dersom du ikke får det til, må du kontakte egen it-avdeling eller it-kontakt som må se på administratorrettighetene på gjeldende pc.
Det kan også være problemer med brannmur.

Sjekk at TLS 1.2 er aktivert på din maskin.

Skjermbildet mitt mangler felter

Skjermbildet mitt mangler felter, eller felter er usynlige

Det er viktig at du har riktig skjermoppløsning for å kunne se skjermbildene i DBS korrekt.
Minimumskravet for oppløsning er 1280x1024. Anbefalt oppløsning er 1920x1080 (full HD), eller 1920x1200. Husk også at innstillingene må være satt  på 100% zoom.

Hvordan bestiller jeg brukerident

Hvordan bestiller jeg brukerident i DBS?

Brukerident til DBS kan bestilles via Bilskadekontorets hjemmeside.

Betingelser for å bli bruker av DBS fremkommer på vår hjemmeside.

Begrensninger for bilder/vedlegg

Hva er begrensningen på antall/størrelse bilder og vedlegg i DBS?

Maks antall bilder i DBS er 60, og bildene blir automatisk komprimert ned til max størrelse 200 kb avhengig av lys osv.

Det er maks plass til 30 MB totalt for bilder og vedlegg pr. oppdrag.

Maks størrelse på enkeltfil er 10 MB.

Timepriser eksternt lakkverksted

Vi får ikke med timepriser for eksternt lakkverksted i DBS?

Dersom man ikke får med timepriser for eksternt lakkverksted må det opprettes en avtale med underleverandør for lakk, til høyre under timepriser.

Fjerne mva fra utskriften

Jeg greier ikke å fjerne mva fra utskriften?

Man må legge inn 0, da det ikke fungerer med blank verdi i mva-feltet.

Brukerident og passord til e-læring

Jeg finner ikke brukerident og passord til e-læring - hva gjør jeg?

Bilskadekontoret sender alltid informasjon om brukerident (samme som i DBS) og passord etter deltakelse på DBS-kurs eller registrering av bruker.

Dersom du fortsatt har problemer, send e-post til dbs-support@forsikringsdrift.no

Vil DBS fungere med Mac eller iPad

Vil DBS fungere fra en Mac eller iPad?

DBS støtter ikke bruk av Apple sine produkter.
Det finnes programvareløsninger som gjør det mulig å starte opp Windows i en Mac/iPad, men det fungerer ikke tilfredsstillende.

Problemer med pålogging

Problemer med pålogging i DBS - hva gjør jeg?

Har du glemt passord, trykk "Glemt passord" i påloggingsvinduet og legg inn ditt brukernavn for å få tilsendt en lenke for endring av passord.

Får du feilmeldingen "Brukeren er bortmarkert i DBS" ved pålogging, er brukeren satt inaktiv, ta kontakt med verkstedadministrator eller send mail til DBS Support.

Kan man bruke hurtigtaster

Kan man bruke hurtigtaster i DBS?

Her er en beskrivelse av hurtigtastene i DBS.

Når kan jeg ta e-læringskurset

Når kan jeg ta e-læringskurset?

E-læringskurs er tilgjengelig etter at du har fått brukerident i DBS Nettsiden er:  https://learn.didac.no/fnf

Valg av oppdrag

Ved forsøk på registrering av oppdrag har jeg valgt Standard oppdrag, men jeg kommer ikke videre til registreringen?

Dersom det ikke fungerer med "Standard oppdrag", så skal man endre til "Annet oppdrag" i nedtrekkslisten.

Visning av 3D-skisser

Problem med visning av 3D-skisser for enkelte brukere?

Kombinasjonen Windows 11 og enkelte typer Intel skjermkort fører til at 3D-skisser i DBS vises med et stripemønster.

Veiledning for å sjekke type operativsystem og skjermkort.

Man kan først forsøke å søke opp oppdateringer for skjermkortet. Eventuelt kan man prøve å koble ut hastigheten på skjermkortet for å forbedre visningen av skissene. 

Om dette ikke hjelper må det benyttes en PC med en annen kombinasjon av OS og skjermkort.

Det jobbes med problematikken hos grafikkort leverandør.

Heng-situasjoner i Tiltak, Foto/Vedlegg

Noen brukere av DBS opplever av og til at DBS/PC låser seg når f.eks. "Foto og Vedlegg" eller fanen Tiltak benyttes. Vi har laget en parallell-versjon av DBS, en såkalt 64-bit-versjon, som vi håper løser dette problemet. Dere som opplever dette problemet kan installere denne versjonen på egen PC ved hjelp av brukerveiledningen, som viser trinn for trinn hva som må gjøres.